Zaawansowane plany na poprawę komunikacji miejskiej w Polskiej stolicy zostały niedawno ujawnione, z głównym naciskiem na rozbudowę sieci metra. Czwarta linia metra, mająca długość 26 km i obejmująca 23 stacje, ma połączyć Tarchomin z Wilanowem. Ta innowacyjna propozycja jest częścią większego planu na poprawę systemu transportowego miasta, a Rada Miasta Warszawy już przeznaczyła na to przedsięwzięcie 56 mln zł.

Rafał Trzaskowski, prezydent stolicy, podkreślił wagę nowoczesnej i efektywnej komunikacji miejskiej, wskazując na osiągnięcia ostatnich lat. Przypomniał, że tylko podczas obecnej kadencji uruchomiono 11 stacji metra, a trzy kolejne są w trakcie budowy w ramach linii M2. Po ich ukończeniu liczba stacji metra w Warszawie wzrośnie do 42, a cała sieć będzie miała prawie 44 km. Prezydent dodał również, że prace nad projektem trzeciej linii metra są już na zaawansowanym etapie dzięki podpisaniu umowy z projektantem.

Na dzisiejszym posiedzeniu Rada Miasta Warszawy przeznaczyła konkretne środki w wysokości 56 mln zł na prace przedprojektowe IV linii metra, co zostało odnotowane w Wieloletniej Prognozie Finansowej miasta.

Linia M4 ma połączyć takie dzielnice jak Białołęka, Bielany, Żoliborz, Śródmieście, Wola, Ochota, Mokotów, Włochy i Wilanów. Według wstępnych założeń uwzględnionych w masterplanie dla Warszawy do 2050 roku, linia M4 będzie miała 26 km długości i będzie zawierała 23 stacje, z których 2 będą wspólne dla linii M4/M2 i M4/M3. Na trasie znajdą się też 8 stacji z torami odstawczymi oraz 20 wentylatorni szlakowych.

Trasa nowej linii metro przewiduje kilka punktów przesiadkowych do innych linii metra: M1 (stacja Marymont), M2 (Rondo Daszyńskiego), M3 (Żwirki i Wigury) i M5 (Plac Narutowicza). Dodatkowo zaplanowano przesiadki do naziemnej komunikacji miejskiej oraz linii kolejowych; radomskiej, średnicowej i obwodowej nr 20.

Zebranie funduszy przez radę miasta umożliwi ogłoszenie przetargu na prace przedprojektowe dla całej planowanej linii metra M4 jeszcze w tym miesiącu. Jest to kluczowy etap przygotowawczy dla realizacji tak dużej inwestycji, pozwalający na dokładne określenie lokalizacji linii, stacji oraz wyjść i związków z komunikacją naziemną.

W ramach prac przedprojektowych sprawdzane będą różne aspekty, takie jak możliwość umiejscowienia stacji metra w danym miejscu, warunki geologiczne, potencjalne konflikty z istniejącą siecią lub planowaną zabudową. Ważne są również aspekty związane z kolejnymi etapami realizacji, kolejnością budowy i technologią eksploatacji, np. prowadzenia ruchu pociągów.

Zasadniczym celem IV linii metra jest połączenie dziewięciu dzielnic Warszawy, pokonanie barier komunikacyjnych przecinających miasto (takich jak linie kolejowe czy główne arterie drogowe), a także stworzenie efektywnych węzłów przesiadkowych do innych środków transportu miejskiego.

Prace nad projektem IV linii metra mają zakończyć się do 2028 roku.