Zaprojektowana na przestrzeni trzydziestu hektarów, nowa stacja techniczno-postojowa na Bemowie przybierze formę kompleksu składającego się z wielu obiektów. Wśród nich znajdą się hale elektrowozowni oraz budynki administracyjne. Rafał Trzaskowski, prezydent miasta, symbolicznie uczcił początek realizacji tego projektu, wmurowując kamień węgielny 21 listopada. Znajdująca się w fazie budowy stacja Karolin będzie drugim obiektem tego typu po STP Kabaty.

Stacje techniczno-postojowe są niezbędne dla kompleksowej obsługi metra i zarządzania procesem eksploatacyjnym linii. Obecnie wszystkie te zadania realizuje stacja STP Kabaty, której możliwości są jednak niewystarczające biorąc pod uwagę rosnącą sieć podziemnej kolejki. Dlatego też, równolegle z budową ostatniego odcinka lini M2 (Lazurowa, Karolin, Chrzanów), powstaje stacja Karolin. Teren budowy owocuje już pierwszymi konstrukcjami hal elektrowozowni i budynków administracyjnych.

Prace przy budowie STP Karolin nie zwalniają tempa mimo deszczowych warunków. Oprócz samej sieci kolejowej, do stacji docierać będzie również warsztatowe i gospodarcze zaplecze – wszystko to na obszarze 30 hektarów. „To jest naprawdę obszerna inwestycja, niezbędna nie tylko dla obsługi linii M2, ale też pierwszego etapu III linii metra, której projektowanie rozpoczniemy niebawem” – przekazał prezydent Trzaskowski podczas uroczystości wmurowania kamienia węgielnego.

Budowa STP Karolin, która zajmuje prawie 2 kilometry kwadratowe pomiędzy ulicami Kazimierza Gierdziejowskiego i Dostawczą, Instytutem Energetyki i linią kolejową, jest częścią kontraktu na realizację ostatniego odcinka M2 na Bemowie długości prawie 4 kilometrów. Po zakończeniu całego projektu, mieszkańcy Bemowa będą mogli dojechać do centrum Warszawy w ciągu 20 minut. Komunikacja miejska stanie się również bardziej dostępna dla mieszkańców Ożarowa Mazowieckiego. „Cała sieć metra będzie liczyć w sumie 46 km z 42 stacjami” – podkreśla prezydent miasta.

Obecnie na bemowskim odcinku II linii metra trwają zaawansowane prace budowlane, a na każdej ze stacji – Lazurowa, Chrzanów i Karolin – realizowane są ściany szczelinowe. Przygotowano już również strop komory startowej dla ogromnej tarczy wiertniczej TBM na stacji Karolin. Właśnie stąd, w przyszłym roku, rozpocznie się drążenie tuneli. „Zakładam, że w 2026 roku zakończymy budowę tego odcinka. Za rok zaczniemy prace nad tunelem, który połączy wszystkie te stacje” – mówił prezydent Rafał Trzaskowski.

W ciągu najbliższych kilku tygodni Warszawa ma zaprezentować nowe koncepcje dotyczące III linii metra. „Miejmy nadzieję, że prace nad nią ruszą w 2027 roku i skończą się w 2030” – wyraził nadzieję prezydent Trzaskowski. Przy okazji przypomniał, że takie inwestycje nie byłyby możliwe bez wsparcia Unii Europejskiej.

„Dobre wiadomości płyną z Brukseli. Wkrótce zostanie odblokowana pierwsza transza KPO na kwotę 5 mld euro. Mamy nadzieję, że pieniądze unijne zostaną w całości odblokowane w związku z przywracaniem praworządności w Polsce. Dzięki temu inwestycje w niskoemisyjną energię i tabor oraz komunikację miejską będą mogły być wspierane przez Unię Europejską. To pozwoli nam na rozbudowę III linii metra i rozwój komunikacji miejskiej w całej Polsce, co przyczyni się do transformacji naszych miast i walki z ociepleniem klimatycznym poprzez obniżanie emisji” – podsumował prezydent Trzaskowski.