Warszawa wkracza w nowy etap urbanistycznego rozwoju, z inicjatywą przekształcenia obszaru wzdłuż linii brzegowej Kanału Żerańskiego w park o powierzchni 13 hektarów. Ten projekt stanie się pierwszym tego rodzaju w stolicy, oferując mieszkańcom dostęp do linii brzegowej. Projektanci zapowiadają wiele udogodnień dla lokalnej społeczności, zwłaszcza dla mieszkańców Białołęki. Tarchomin, który przez trzy dekady oczekiwał na rozwój terenu w centrum osiedla naprzeciwko kościoła Myśliborska, będzie korzystać z Parku Żerańskiego kilka lat po zabudowie tego obszaru, lokując park na zachodnim nabrzeżu Kanału Żerańskiego, rozciągającym się od Modlińskiej do Płochocińskiej.
Zarząd Zieleni m.st. Warszawy podjął decyzję o realizacji tego ambitnego projektu, który kosztuje 44 miliony złotych. Mimo że kwota ta mogłaby znacznie przyczynić się do budowy tramwaju wzdłuż Modlińskiej, wydaje się, że na razie budowa tej linii zostanie odłożona do lat 2029-2032 z powodu braku funduszy. Zarząd Zieleni stale otrzymuje duże sumy na nowe parki i modernizację istniejących, mimo że nie zawsze są to konieczne prace, takie jak ostatnio przeprowadzona modernizacja Stawów Brustmana na Wawrzyszewie czy rozbetonowanie stawu na Polu Mokotowskim. Powstaje pytanie, dlaczego budowa parku na Żeraniu jest priorytetem w porównaniu do tramwaju wzdłuż Modlińskiej?
Projekt Parku Żerańskiego został podzielony na dwa etapy. W pierwszym etapie teren zostanie wzbogacony o nową zieleń – posadzonych zostanie blisko 500 drzew, ponad 1000 krzewów i ponad 36 tysięcy bylin. Obejmie to obszar ponad 44 tysiące metrów kwadratowych z łąkami i trawami, a kolejne 7 tysięcy metrów kwadratowych zostanie poświęcone na trawniki. Spółka Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz-System zgadza się na dodatkową zieleń w parku ze względu na porozumienie.
Mieszkańcy Żerania będą mogli cieszyć się przestrzenią rekreacyjną z platformami i pawilonami, a także korzystać z nowych ścieżek pieszych i rowerowych. Dla młodszych mieszkańców powstanie park linowy, a na tym etapie inwestycji powstaną pierwsze pomosty. W 2025 roku planowane jest zakończenie pierwszego etapu, a następnie rozpoczęcie drugiego, który przewiduje dalszą rozbudowę nabrzeża. Główny koszt prac wynosi 44 miliony złotych, ale jeśli uda się zdobyć dodatkowe fundusze, możliwe będzie dodanie kolejnych elementów, takich jak place zabaw, dodatkowe pomosty i zielenie, strefy dla psów oraz pawilony gastronomiczne – informuje Zarząd Zieleni.