Stolica Polski, Warszawa, wprowadza nowatorski projekt edukacyjny skoncentrowany na niesieniu pomocy uczniom w procesie zdobywania wiedzy z zakresu matematyki. Wykorzystując nowoczesne narzędzia internetowe i platformy edukacyjne, miasto aspiruje do udoskonalenia poziomu edukacji matematycznej. Projekt ma zapoczątkować swoją działalność z początkiem nadchodzącego roku szkolnego, a na jego realizację przeznaczono ponad 14,5 mln zł.
Analizując wyniki egzaminów kończących naukę w szkole podstawowej, można stwierdzić, że młodzież warszawska prezentuje jeden z najwyższych poziomów kompetencji matematycznych na terytorium całego kraju. W ubiegłym roku średnia ocena z tego przedmiotu wśród warszawskich ósmoklasistów wyniosła 67 procent. Dla porównania, średnia na Mazowszu była o 8 punktów procentowych niższa, natomiast ogólnopolska średnia wyniosła 53 procent. Co więcej, polska młodzież znajduje się w czołówce międzynarodowych rankingów umiejętności matematycznych, co potwierdzają wyniki Programu Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów PISA. Niemniej jednak, wyniki z najnowszej edycji tego testu przeprowadzonej w 2022 roku, nie są tak dobre jak te z 2018 roku.
Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy, podkreśla znaczenie matematyki w procesie edukacyjnym. Jego zdaniem, nauka matematyki to nie tylko doskonalenie konkretnych umiejętności liczbowych, ale przede wszystkim rozwijanie abstrakcyjnego myślenia i umiejętności uczenia się. Z tego powodu, miasto planuje zintensyfikować wsparcie dla uczniów klas 4-8 w nauce matematyki online od nadchodzącego roku szkolnego. Dodatkowo, prezydent Warszawy wyraża nadzieję na to, że ten projekt może stać się wzorem do naśladowania dla innych miast.
Jako część realizacji nowego projektu, szkoły we wszystkich dzielnicach Warszawy będą miały możliwość wyboru form wsparcia w nauce matematyki za pośrednictwem nowoczesnych aplikacji i platform edukacyjnych. Zastosowane rozwiązania umożliwiają także bieżącą ocenę osiągnięć uczniów. Ewa Malinowska-Grupińska, przewodnicząca Rady m.st. Warszawy, zwraca uwagę na to, że oświata jest jednym z kluczowych priorytetów w budżecie miasta. W ostatniej kadencji na ten cel przeznaczono aż 36 mld zł, natomiast koszt realizacji nowego projektu wyniesie 14,5 mln zł.
W ramach wsparcia matematycznego dla uczniów, miasto korzysta z pomocy Politechniki Warszawskiej i jej projektu „Zeszyt.online”. Ten innowacyjny system obecnie służy około 20 tys. uczniów z klas 4-8 w większości dzielnic Warszawy. Korzystając z platformy internetowej, nauczyciele i uczniowie otrzymują dostęp do zadań matematycznych zgodnych z tematem przeprowadzanej lekcji, które są dostosowane do poziomu umiejętności danego ucznia. Sztuczna Inteligencja udziela pomocy, gdy uczniowie mają trudności z rozwiązaniem problemu matematycznego lub popełniają błąd.
Zastępczyni prezydenta Warszawy odpowiedzialna za edukację, Renata Kaznowska, podkreśla, że dzięki wykorzystaniu systemu „Zeszyt.online” w ciągu ostatnich trzech lat średni wynik młodych warszawiaków z matematyki na egzaminie ósmoklasisty wzrósł o 5 punktów procentowych. Na spotkanie inaugurujące projekt zaproszono również uczniów klas 7 i 8 ze Szkoły Podstawowej nr 225 na Woli, którzy korzystają z systemu „Zeszyt.online” w procesie nauki matematyki.