W każdym kolejnym roku na m. st. Warszawie pojawia się coraz więcej przedsiębiorstw świadczących usługi przewozu osób. Z myślą o ochronie bezpieczeństwa klientów korzystających z tych usług, Prezydent miasta Warszawy wraz z odpowiednimi służbami przeprowadza rutynowe kontrole na terenie metropolii.

Do 2024 roku, stolica Polski stała się domem dla niemal 59 tysięcy taksówek. To wzrost o ponad 18 tysięcy w porównaniu do poprzedniego roku, ponad połowę więcej niż w 2022 i niemal 39 tysięcy więcej niż w 2021 roku. Dzięki regularnym kontrolom rośnie też liczba osób, które nielegalnie świadczyły usługi przewozu, a teraz są zainteresowane legalizacją swojej działalności.

Współpraca z służbami kontrolnymi jest kluczowa dla bezpieczeństwa pasażerów. W ciągu ostatniego roku, szeroko zakrojone działania były skupione na weryfikacji legalności działalności firm oferujących przewozy osobowe za pomocą taksówek i samochodów osobowych. Kontrole obejmowały również przestrzeganie przez przewoźników norm prawnych. W procesie kontrolnym aktywnie uczestniczyli funkcjonariusze z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji oraz Nadwiślańskiego Oddziału Straży Granicznej.

W wyniku przeprowadzonych w ciągu całego roku 2 334 czynności kontrolnych, w 666 przypadkach stwierdzono nieprawidłowości. Najczęściej występowały między innymi następujące naruszenia: 75 kierowców prowadziło działalność transportową bez odpowiedniej licencji, 213 kierowców nie miało przy sobie kopii licencji podczas kontroli, a 30 kierowców nie posiadało wymaganych badań lekarskich i psychologicznych. Inne naruszenia to m.in. brak uprawnień do kierowania (54 przypadki), spożycie alkoholu lub środków odurzających (11 przypadków) czy posługiwania się fałszywym prawem jazdy (25 przypadków). Dodatkowo, Straż Graniczna zatrzymała 52 kierowców za nielegalny pobyt na terytorium kraju.

Podróżując taksówką, pasażerowie powinni zwrócić uwagę na kilka istotnych szczegółów. Po pierwsze, sprawdzić czy na dachu pojazdu znajduje się oznaczenie „TAXI” – jest to obowiązek wszystkich licencjonowanych taksówek. Po drugie, wewnątrz pojazdu powinien być widoczny identyfikator kierowcy z jego zdjęciem, imieniem i nazwiskiem. Wreszcie, po zakończeniu kursu, taksówkarz musi wydać paragon fiskalny z numerem bocznym i numerem rejestracyjnym pojazdu. Paragon ten jest niezbędny do ewentualnych późniejszych roszczeń.

Jeśli pasażer podejrzewa, że usługa przewozu została wykonana niewłaściwie, powinien zgłosić to do Urzędu m.st. Warszawy, również za pośrednictwem portalu Warszawa 19115.